نماز،نمـــاز،نمـــــاز | ||
|
شرایط قبول نماز اول_ حضور قلب : غرض از آن خالی بودن فکر است از غیر آنچه به آن سرگرم است یعنی تنها متوجه نماز باشد سبب حضور قلب درنماز بیشتر به این است که نماز نزد از مهم باشد و این مطلب پیدا نمی شود مگر وقتی راستی به حقارت دنیا یقین پیدا کند و باور شود که آخرت بهتر و پایدارتر است (سوره اعلی , آیه 17) و بداند که وسیله تحصیل آخرت , نماز است دوم_ فهمیدن معانی نماز: فهمیدن معانی و افعال و اقوام نماز که بیشتر سبب پیدایش حضور قلب است سوم_ تعظیم : تعظیم از دو چیز پیدا می شود 1 – شناخت پستی نفس خود که بنده ای است عاجز که برای خودش مالک چیزی از نفع و ضرر و مرگ و زندگی و رستاخیز نیست و توانایی استقلالی ندارد 2 – شناسایی جلال وعظمت حق تعالی است به اینکه سلطنت آسمانها و زمین و عالم خلق و امر ؛ برای او است و هر چه که بخواهد می کند و هر چه اراده بفرماید , حکم می فرماید نتیجه این دو معرفت و شناسایی انکسار و خشوع برای خدای تعالی خواهد بود که همین تعظیم است چهارم _ هیبت , نتیجه شناسایی قدرت : و آن حالتی است که برای نفس انسان به واسطه شناختن قدرت حق پیدا می شود . وقتی که فهمید «خدا بر هر چیزی تواناست» و سطوت از که خداوند به آن می ترساند ونفوذ و مشیّت او به قسمی که اگر بخواهد به فضلش با کسی معامله ننماید بلکه به عدلش مؤاخذ نماید , جمیع ععباد را می تواند به حکم عدل معذب بفرماید و کیست بتواند اعتراض نماید یا بتواند معذرت بطلبد که در آن روز سخن نتوانند بگویند و به آنان اجازه داده نمی شود تا عذر بخواهند . به هر حال هر چه علم به خدا و قدرت بی پایانش زیادتر شود , خشیت و هیبت از او نیز زیادتر خواهد شد پنجم_ رجاء در اثر یقین به وفای حق : یعنی همان طور که خائف است و از عذاب های خدای تعالی به واسطه تقصیراتش ترسناک است , باید به ثوابهایی که برای نمازگزاران وعده فرموده است امیدوار باشد . سبب رجاء یقین است به اینکه خدای تعالی به وعده اش وفا کننده است و کیست از خدا به وعده اش وفا کننده تر و صاحب لطف و کرم است نسبت به بندگان خود و خداوندی که رحمتش بر خشمش پیشی گرفته است ششم_ حیاء نتیجه علم به عظمت و غنای حق : سبب آن شناختن جلالت و عظمت الهی است که هیچ گونه نیازی به عبادت بندگانش ندارد باید نماز گزار یقین کند اگر عبادت ثقلین (جن و انس) را داشته باشد باز قیام به حق عبادت ننموده یعنی آنطور که سزاوار بندگیست انجام نداده است . همان گونه که سیدالمرسلین می فرماید : آنطور که سزاوار شناختن هستی , تو را نشناختم و آنگونه که سزاوار پرستش هستی تو را نپرستیدم
نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: اسرار نماز، ، [ پنج شنبه 7 فروردين 1393
] [ ] [ محمّدرضا علیوند ] |
|